Servicii funerare complete
Sfaturi ultile / ghid
Ce trebuie să faci în caz de ...
Deces la spital
In momentul in care persoana a decedat, asistenta de la spital te va suna si te va anunta ca s-a produs inevitabilul. Decedatul, dupa ce a stat inca doua ore in salon (asta este procedura) va fi transportat la morga unde va fi introdus in camera frigorifica pana cand vei putea ajunge la spital pentru a demara procedurile legate de eliberarea Actului de Constatare al Decesului. Este important sa sti ca in tot acest timp nimeni nu va interveni in nici un fel asupra persoanei decedate.
Daca din anumite motive, ziua urmatoare, nu poti sa ajungi la spital, nu este nici o problema, persoana decedata va ramane la morga pana cand te vei putea prezenta pentru procedurile de eliberare a decedatului.
Ai primit telefonul de la spital sec, precum ca persoana draga a decedat in cursul zilei si ti se spune ca ziua urmatoare va trebui sa te prezinti spital cu actele si cu hainele.
Un prim pas indicat dupa ce te linistesti putin in urma socului, ar fi sa iei legatura cu o firma de pompe funebre La marea majoritatea a acestor firme exista program Non Stop, astfel ca nu este nicio problema sa suni, indiferent de ora. Personalul firmei te va indruma pentru pasii urmatori si vei putea stabili toate detaliile pentru inmormantare.
Discutia se poate desfasura, fie telefonic, fie prin intermediul aplicatiei WhatsApp, disponibila pe website-ul firmei. Avantajul conversatiei pe WhatsApp este ca este retinuta conversatia, astfel incat sa o aveti mereu la indemana. Desigur ca se poate efectua aceasta discutie si la sediul firmei pentru un plus de incredere.
Pe langa partea de Consiliere Funerara oferita gratuit de catre personal, vei putea cosulta si oferta de Pachete Funerare precum si alte servicii conexe ce iti pot fi oferite.
Ziua urmatoare decesului te poti prezenta la spital incepand cu ora 08.30 maxim 09.00, avand urmatoarele acte la tine:
- C.I. decedat/a original si copie
- Certificat nastere si casatorie decedat/a original si copii, sau declaratie pe propria raspundere in cazul in care nu le-ai gasit (cerere tip la ghiseu)
- C.I. ruda, original si copie
- Acte de stare civila ruda care sa ateste gradul de rudenie – copii
- Haine complete
In functie de spital, va trebui sa va mergi direct la morga (este cazul Spitalului Universitar) sau, de cele mai multe ori, la sectia unde a fost internata persoana decedata.
Aici vei lua legatura cu asistenta sefa, care o sa te puna sa completezi o cerere de scutire de necropsie. O completezi daca nu ai dubii in privinta cauzei decesului, in caz contrar nesemnand-o, persoana decedata va fi preluata de catre INML unde i se va face ulterior autopsia.
Semnand cererea de necropsie vei fi de acord cu cauza decesului stabilita la spital si vei accepta operatia de imbalsamare. Aceasta NU presupune autopsie, intrucat nu exista dubii.
Din momentul in care completezi si semnezi cererea si pana in momentul in care asistenta va reveni la cu ACTUL DE CONSTATARE AL DECESULUI, trec de obicei 2 – 3 ore, ceea ce inseamna ca vei avea acest act cel mai devreme ora 10.30 si cel mai tarziu ora 12.00.
Cu Certificatul Constatator al Decesului vei merge impreuna cu asistenta la morga, unde, in prima faza, va trebui sa identifici (recunosti) persoana decedata. Vei preda hainele cu care va fi imbracata persoana decedata imbalsamatorilor, ei urmand sa parafeze Certificatul de Constatare, iar apoi sa faca toaletarea si imbalsamarea. Acestia iti vor spune cat vor dura operatiunile si la ce ora va fi gata persoana decedata, astfel incat sa poata fi ridicata de firma de servicii funerare aleasa de tine.
Vei anunta firma de ora stabilita, iar apoi vei merge la Starea Civila sau Primaria sectorului de pe raza spitalului, si NU la cea unde acesta avea domiciliu, cu urmatoarele acte
- C.I. decedat/a original si copie
- Certificat nastere si casatorie decedat/a original si copii sau declaratie pe propria raspundere in caz ca nu le-ai gasit (cerere tip la ghiseu)
- C.I. ruda original si copie
- Acte de stare civila ruda care sa atestete gradul de rudenie – copii
- Certificat de constatare al decesului original si copie de la spital ( sa faci o copie, deoarece originalul o sa ramana la starea civila)
In baza acestor acte ti se va elibera CERTIFICATUL DE DECES in original si ADEVERINTA DE INHUMARE (adeverinta de inhumare va ramane in original la cimitir), apoi cu aceste acte, plus actul de concesiune al locului de veci, va trebui mergi la cimitir. Aici vei lua legatura cu adiministratorul cimitirului unde vei achita intai o factura de inmormantare, urmand ca apoi sa mergi cu acesta pentru a identifica locul de veci. Daca ai cripta se va da capacul la o parte si se va inspecta starea cavoului (daca sunt placile de beton, daca trebuie varuit etc.) Daca ai in schimb loc de pamant, dupa identificare va trebui sapata contra cost, groapa.
Daca persoana decedata este depusa direct la capela cimitirului se va achita taxa in contul administratiei cimitirului, totodata ti se va da numarul de telefon al preotului care va oficia slujba de inmormantare direct in capela cimitirului. Detaliile le stabilesti cu preotul dupa slujba de stalpi care va avea loc in dupa amiaza.
Daca persoana decedata va fi depusa la capela unei biserici de unde apartinea decedatul ( biserica din cartier) taxa de capela va fi achitata bisericii.
Preotul de la biserica va oficia slujba de stalpi si apoi va stabili cu tine ora slujbei de inmormantare. Dupa ce slujba se va sfarsi preotul te va insoti la cimitir unde va face VESNICA POMENIRE, ulterior mergand la restaurant (daca ai pomana la restaurant) sa citeasca bucatele si sa sfinteasca pachetele care trebuiesc impartite. Daca nu ai masa la restaurant preotul o sa sfinteasca totul la groapa si ulterior fiecare va merge acasa cu un pachet alimentar.
Se deplaseaza la morga spitalului cu sicriul ales de tine, aseaza persoana decedata in sicriu si apoi o duce la capela indicata de catre tine, impreuna cu Pachetul de Priveghi si de Slujba de Stalpi.
Se prezinta Actul de Imbalsamare si de Depunere la Capela luat de la morga responsabilului bisericii, pentru a se permite depunerea in capela.
Se prezinta cu min 30min inainte de inceperea slujbei de inmormanatre, anuntate de catre tine in prealabil, pentru a avea timp sa aranajeze tot ce trebuie, astfel incat slujba sa inceapa si sa se deruleze in conditii optime si nu pe fuga.
Aduc tot ce trebuie pentru slujba de inmormantare, prosoape mari si mici, batiste, pomineti ,colive , colaci etc. totul pana in cel mai mic detaliu
In momentul in care slujba incepe prosoapele mari cu lumanari groase vor fie aprinse si inmanate preotului si dascalului, ulterior lumanarile batistelor vor fi aprinse si impartite impreuna cu pominetii persoanelor participante la slujba.
Cand slujba va fi aproape de final si se va auzi clopotul, participantii la inmormantare o sa isi poata lua ramas bun de la persoana decedata. In acest timp personalul firmei de servicii funerare elibereaza masa de la capataiul persoanei decedate, pune prosoape la masini, transporta la masina coroanele, florile, crucea si capacul, iar apoi scot sicriul si il introduc in masina mortuara pentru a fi transportat la cimitir.
In cazul in care capela nu se afla in incinta cimitirului, se va forma un cortegiu funerar in frunte cu masina in care se afla preotul si cosul cu colive, urmata de masina funerara si apoi toate celelalte masini
Pentru cazul in care capela se afla in incinta cimitirului, manipularea sicriului va fi facuta de catre personalul cimitirului (groparii) inclusiv transportul cu masinuta electirca a cimitirului pana la groapa si implicit inhumarea propriu zisa.
La groapa o sa se mai faca inca o data vesnica pomenire, se va turna vin peste coliva, se va turna in sicriu si in groapa amestecul de vin si vin cu ulei si, ulterior, o coliva va trebui pusa in pahare de unica folosinta si impartita participantilor la inmormanare. In unele locuri exista si obiceiul impartirii a colacului, adica se rupe painea si se da impreuna cu paharul de coliva oamenilor prezenti.
- In cazul in trec mai mult de 72 de ore si nu te prezinti, ori te prezinti insa nu ai apucat sa scoti Certificatul de Deces in original si Adeverinta de Inhumare, va trebui sa mergi la Parchetul de pe langa Suceava de unde ti se va elibera o adeverinta, in baza careia poti ridica ulterior Certificatul de Deces in original si Adeverinta de Inhumare de la starea civila de pe raza sectorului unde se afla spitalul nu de unde avea domiciliul persoana decedata.
- Daca in termen de 30 zile nu te prezinti la spital, o echipa din cadru INML va veni si va ridica decedatul ducandu-l la morga institutiei, unde, dupa un timp, daca in continuare nu se prezinta nimeni, va fi inmormantat din oficiu.
- Daca familia nu doreste ca decedatul sa fie imbalsamat, acesta se va putea depune la capela, insa numai cu capacul inchis (sigilat)
- De asemenea, daca familia nu doreste ca decedatul sa fie imbalsamat, trebuie ca locul de veci sa se afle la o distanta de maxim 30km fata de capela, in caz contrar, daca distanta este mai mare de 30km trebuie in mod obligatoriu ca sa fie imbalsamat.
- Daca persoana decedata este suprapoderala (depaseste 120kg) ori este foarte inalta, trebuie neaparat precizat acest aspect firmei de pompe funebre intrucat va necesita un sicriu special de tip XL sau XXL. Este indicat sa estimezi cat mai exact greutatea si/sau inaltimea persoanei decedate, pentru a evita situatii in care personalul firmei de pompe funbre se prezinta la morga spitalului si acolo sa constate ca persoana este mai mare decat s-a spus initial, existand astfel riscul ca sa nu mai fie timp pentru schimbarea sicriului, iar ridicarea sa fie amanata pentru a doua zi. Este obligatoriu ca administratorul cimitirului sa stie si el acest lucru pentru a nu avea surpriza neplacuta sa nu incapa sicriul in cavou.
O problema similara apare si la sicriele de tip Boston (cele americane) in 99% dintre cazuri acest sicriu nu intra in groapa care este betonata conform standardelor sicrielor obisnuite, deoarece are niste dimensiuni atipice. Daca totusi se doreste un sicriu de tip Boston se poate opta pentru sicriele din Gama sicrie de Lux.
Deces la domiciliu
E bine sa ai pregatite urmatoarele lucruri :
- Cartea de identitate in original a persoanei decedate;
- Dosarul medical sau o externarare cat mai recenta din spital care sa ateste boala de care suferea;
- Obiectele vestimentare (optional);
Odata ce a survenit decesul, ai urmatoarele optiuni la indemana:
- Anunti decesul la 112
- Suni la o firma de servicii funerare autorizata de institutile statului;
Daca suni la Ambulanta (112), in functie de disponibilitate, va fi trimis un echipaj care va efectua EKG persoanei in cauza. Ulterior acestia iti vor recomanda sa iei legatura cu o firma de pompe funebre sau cu medicul de familie, pentru a intra in posesia actului de constatare al decesului. Persoanalul de pe Ambulanta nu elibereaza Actul de Constatare al decesului, deoarece nu detine aceasta calitate. Ei nu fac altceva decat sa constate decesul dovedind ca inima s-a oprit, urmand ca ulterior sa luati legatura cu o firma specializata.
Apelul direct la firma de servicii funeare, te va scuti de timp pierdut intrucat aceasta va trimite o echipa la adresa indicata de tine impreuna cu un medic legist care va inspecta persoana decedata si ulterior va elibera Certificatul Constatator al Decesului de care ai nevoie pentru a scoate Certificatul de Deces in original. De asemenea acestia te pot ajuta si indruma in continuare pentru urmatorii pasi pe care ii ai de facut.
In timp ce medicul completeaza certificatul constatator al decesului in baza actelor medicale, personalul firmei de pompe funebre se ocupa de preluarea decedatului de la domiciliu cu o targa speciala. Daca familia are pregatite hainele pentru acest eveniment le poate inmana personalului de la firma, daca nu, le poate aduce ulterior la sediu firmei.
Preluarea decedatului de la domiciliu in saci negri se va face numai in cazuri exceptionale ( stari de putrefactie) .
Preluarea persoanei decedate se va face in urma completarii unor cereri tip in care familia isi da acordul pentru acest lucru, totodata existand si un proces verbal de ridicare in care sunt trecute obiectele de valoare gasite asupra decedatului.
Odata depasit impactul creat de tragicul eveniment, e bine sa te prezinti la casa funerara pentru a stabili pachetul de inmormantare aferent nevoilor tale. Aici o poti alege sicriul, crucea , batistele, prosoapele si tot ce este necesar pentru o inmormantare completa. Un consultant al firmei va fi mereu in preajma ta pentru a te consilia in a face ceea mai buna alegere in functie de dorintele tale.
Acest lucru se poate face oricand dupa ce s-a efectuat imbalsamarea deoarece avem certificatul de imbalsamare necesar in acest sens. In momentul in care depunerea se va face la capela indicata de familie, indiferent ca este capela bisericii de unde apartine sau capela cimitirului , certificatul de imbalsamare in original se va inmana de catre persoanlul casei de pompe funebre domnilor responsabili de la capela cu acest lucru.
In momentul in care familia intra in posesia actului de Constatare al Decesului in original, eliberat ori de medicul firmei de pompe funebre ori de medicul de familie, trebuie sa se duca pe raza sectorului sau a primariei unde a survenit decesul, pentru a putea scoate Certificatul de Deces in original si Adeverinta de Inhumare.
Acte necesare pentru eliberarea Certificatul de Deces si a Adeverintei de Inhumare
- C.I. / B.I. decedat/a original si copie
- Certificat de nastere si casatorie original si copie al decedatului/ei sau declaratie tip pe propria raspundere daca nu este gasit
- C.I. ruda de gradul 1 original si copie
- Certificat de nastere si casatorie ruda gradul 1 in copie
- Certificat constatator al decesului in original si copie de la medic
In urma eliberarii actului de deces si a adeverintei de inhumare o sa vi se retina actul constatator al decesului in original si cartea de identitate a decedatului/ei sau o sa o taie si o sa vi-o inapoieze.
O situatie mai putin intalnita care poate aparea este urmatoarea:
– Daca decesul a survenit, actul de constatare al decesului a fost intocmit dar familia din diferite motive, nu s-a prezentat la starea civila in timp de 72 de ore, acestia au obligatia de a merge intai la Parchet pentru a obtine o adeverinta apoi cu aceasta si cu toate actele de mai sus se va duce la starea civila pentru a obtine certificatul de deces si adeverinta de inhumare
Programul destinat declararii deceselor al starilor civile sau al primariilor este ZILNIC, de Luni pana Vineri intre orele 09.00 si 16.00 si Sambata si Duminica intre orele 10.00 si 13.00. Aceste intervale pot diferi in functie de fiecare institutie in parte.
Decesul se poate declara 365 de zile pe an chiar daca sunt sarbatori legale, zile libere nationale sau alte zile in care ati crede ca ar fi inchis.
In urma declararii decesului la starea civila sau a Primariei de pe raza careia s-a produs tragicul eveniment e bine sa va indrepti catre cimitirul unde ai locul de veci. Trebuie sa te prezinti cu urmatoarele acte la administratia acestuia:
- C.I. ruda original si copie
- Certificat Deces original si copie
- Adeverinta de Inhumare original ( ramane la cimitir )
- Actul de Proprietate al locului de veci
In baza acestor acte administratorul cimitirului o sa identifice locul pe care il detii (loc de pamant sau cavou) si, in functie de acesta o sa te puna sa achiti factura pentru sapat/deshumat/ridicare capac cripta/igienizare, dupa care va merge cu tine pentru identificarea locului. In cazul in care depunerea decedatului se face la capela cimitirului va trebui sa achiti si contravaloarea acesteia pe zi si o sa ti se dea numarul de telefon al preotului, pentru a putea stabili cu acesta ziua si ora inmormantarii. Acest lucru se face de obicei cand acesta vine si oficiaza slujba de stalpi . E bine sa anunti ulterior firma de pompe funebre ora inceperii slujbei de inmormantare, pentru ca aceasta sa vina cu 30 de minute inainte si sa aranjeze tot ceea ce este necesar pentru procesiunea funerara.
In cele mai multe cazuri, familia doreste ca parastasul sa aiba loc la un restaurant, dupa terminarea inmormantarii. De acest aspect de poate ocupa atat familia, cat si un reprezentant al firmei de pompe funebre. Alegerea restaurantului trebuie sa tina cont de anumite criterii :
- Varsta persoanelor aflate pe lista de invitati
- Distanta dintre cimitir si restaurant sa fie cat mai mica
- Tipurile de meniu oferite
- Recenziile restaurantului
Daca restaurantul se afla in imediata apropriere a cimitirului, persoanele de la inmormantare o sa vina intr-un numar mare, pe cand daca s-ar afla mai departe majoritatea renunta .
E bine sa sti ca in fiecare Miercuri si Vineri din an mancarea va fi de post , indiferent daca evenimentul va avea loc in afara posturilor clasice. Se poate ca in anumite zile de Miercuri sau Vineri sa fie dezlegare la peste, sau sa fie Harti.
In acesta zi trista trebuie sa te asigurai ca ai anuntat firma de pompe funebre ora la care va incepe slujba de inmormantare. Va trebui sa desemnezi o persoana care va merge cu preotul in masina catre cimitir, in cazul in care capela nu se afla in incinta cimitirului. Trebuie sa ai la tine Certificatul de Deces in original, in cazul in care preotul doreste sa il vada. Trebuie anuntat restaurantul cu privire la eventualele mici modificari alea numarului de meniuri, totodata trebuie sa desemnezi o persoana care sa sune restaurantul in momentul in care slujba a luat sfarsit si persoanele participante se indreapta catre acesta.
Inainte cu 30 de minute sa inceapa procesiunea funerara, firmei de pompe funebre contractata, o sa se prezinte cu absolut tot ce este necesar pentru a putea aranja colivele, colacii, pachetele alimentare (in cazul in care nu s-a dorit sa se duca la restaurant) vinul, prosoapele si batistele.
In momentul in care slujba va incepe o persoana sau un reprezentant al firmei va aprinde cele 2 lumanari groase atasate prosoapelor mari destinate preotului si a dascalului si i le va inmana acestora, apoi va aprinde toate lumanarile batistelor care au atasate si un banut tuturor persoanelor participante la inmormantare, apoi slujba va continua fara alte intreruperi. In momentul in care procesiunea va lua sfarsit, o persoana va trebui sa ia cosul cu coliva si sa imparta in pahare coliva tuturor persoanelor, apoi toata lumea se va duce catre restaurant impreuna cu preotul care va oficia o mica slujba si aici si va binecuvanta masa, oamenii aflati la parastas si pachetele ce vor fi impartite ulterior.
Ajutorul de inmormantare se acorda de la casa de pensii unde decedatul/a a fost pensionar/a. Contravaloarea acestuia in 2024 este de 7567 lei indiferent de cuantumul pensiei primite de decedat/a.
Documentatia necesara pentru a-l putea obtine este :
- C.I. / B.I. in original si copie persoana care a suportat cheltuielile de deces
- Certificatul de Deces in original si copie
- Talonul de Pensie al decedatului/ei
- Cerere Eliberare Ajutor Ddeces
- Declaratie tip Cheltuieli Deces
- Factura si bonul fiscal in original ( ramane la casa de pensii)
Termenul de eliberare al banilor este intre 3 si 5 zile in functie de casa de pensii.
ATENTIE!
- In cazul in care persoana decedata avea talon de pensie de handicap, special, indemnizatie aceasta nu beneficaza de ajutorul de deces!
- In cazul in care persoana decedata nu este pensionara dar sotul/sotia este, aceasta poate beneficia de jumatate din cuantumul ajutorului de deces in baza talonului de pensie a acesteia!
Ultima pensie o poate incasa familia in doua moduri
- Cash de la oficiul postal de care apartinea in baza unei adeverinte eliberate de la casa de pensii
- Automat pe card daca pensia era virata pe acesta
Pensia se acorda intotdeauna pe luna in curs, niciodata pensia nu este cu o luna in urma, deci daca persoana a incasat pensia si apoi a decedat inainte sa treaca in luna urmatoare , familia persoanei nu mai beneficiaza de aceasta. Daca persoana traieste o zi din luna urmatoare familia are dreptul sa solicite pensia intreaga pe toata luna. Daca decesul a avut loc in situatia de mai sus si pensia o aducea postasul, acesta nu o sa o mai lase decat daca familia are adeverinta de la casa de pensii pentru ultima pensie, in caz contrar va trebui sa se duca la oficiul postal si o va incasa cash de acolo.
De ajutorul de deces mai beneficiaza si persoanele salariate sau aflate in concediu medical sau toate persoanele care achita lunar la casa de pensii contributiile !
Acte necesare pentru ajutorul de deces in cazul salariatilor
- C.I./ B.I. ruda original si copie
- Certificat Nastere si Casatorie original si copie ruda
- Certificat Deces original si copie
- Cerere tip
- Factura si bonul fiscal in original
- Declaratie ca a suportat cheltuielile de deces
- Adeverinta de Salariat
- Extras din revisal (o adeverinta din care sa rezulte incetarea contractului de munca o data cu decesul acestuia cu mentiunea conform cu originalul)
Deces neașteptat
Deces la azil
Sa revenim la momentul in care asistenta te contacteaza si te anunta despre deces.
Daca te-ai pregatit din timp si ai ales o firma de servicii funerare, va trebui sa o anunti, iar aceasta, in termen de 2 ore, se va prezenta la azil cu o targa speciala de recuperare a decedatilor, daca este cazul putandu-se deplasa si medicul constatator pentru a elibera Actul de Constatare al Decesului in original pe baza actelor medicale puse la dispozitie de catre personalul azilului. Sunt cazuri in care azilul are propiul medic, iar acest act este eliberat de catre acesta. Personalul firmei de servicii funerare va pune la dispozitie o copie dupa autorizatia de functionare de la DSP, va completa un process verbal de predare primire si, ulterior, va face ridicarea decedatului.
In momentul in care persoana decedata ajunge la sediul firmei de pompe funebre, aceasta va fi dusa in spatiul destinat ingrijirilor mortuare si i se vor face toate operatiunile necesare, astfel incat familia sa poata depune la capela persoana draga in conditii mai mult decat decente. Procedurile sunt cele de toaletare, igienizare, imbalsamare si, dupa caz, machiaj profesional.
Cel mai bun mod de a alege sicriul si pachetul funerar este deplasarea la sediul firmei contractate, asta in cazul in care nu ai fost deja la sediul firmei si ai ales din timp tot ce a considerat ca este de trebuinta. Din experienta, de cele mai multe ori , apartinatorii decedatilor se prezinta a doua zi la sediul firmei unde l-i se inmaneaza Certificatul de Constatare al Decesului in original si li se pregateste dosarul pentru la starea civila in vederea obtinerii Certificatului de Deces si a Adeverintei de Inhumare.
Ca sfat, e bine ca in urma discutiei sa se semneze un contract si sa ti se dea o copie a fisei de comanda pe care personalul firmei a completat-o de fata cu tine, ca sa nu ai neplaceri ulterioare.
Mai exista si varianta in care totul a fost stabilit din timp, sicriu, pachet funerar,haine etc. astfel incat sa nu mai fi nevoit sa te deplasezi la sediu firmei. O firma serioasa poate intelege nevoile tale si iti va oferi un ajutor pentru a te scuti sa strabati orasul de mai multe ori, in cazul in care firma de servicii funerare nu se afla in acelasi cartier unde aparatinatorul locuieste, putand depune persoana decedata la capela, cu tipul de sicriu prestabilit (deoarece exista Certificatul de Imbalsamare si de Depunere la Capela) putand totodata sa aduca si Certificatul de Constatare al Decesului in original impreuna cu restul lucrurilor ramase sau contractate.
Mare atentie insa, nu intotdeauna firma din aproprierea ta este cea mai buna, posibil sa fie, dar trebuie intotdeauna aleasa inainte ca decesul sa survina, astfel incat sa nu intervina factorul emotional de care anumite persoane din bransa stiu sa profite foarte bine in favoarea lor.
- C.I. / B.I> decedat/a original si copie
- Certificat de nastere si casatorie original si copie al decedatului/ei sau declaratie tip pe propria raspundere ca nu s-au gasit
- C.I. ruda de gradul 1 original si copie
- Certificat de nastere si casatorie ruda gradul 1 in copie
- Certificat constatator al decesului in original si copie de la medic
In ziua inmormantarii personalul firmei de pompe funebre se va deplasa cu o jumatate de ora inainte sa inceapa slujba de inmormantare, pentru a putea muta decedatul din capela in biserica, pentru a aranja toate produsele destinate slujbei in biserica si, ulterior, de a manipula si transporta coroanele si florile, de a lega la oglinzile masinilor prosoapele, asigurandu-se ca totul este conform si nu apare nici un fel de problema.
Daca slujba este la capela bisericii de care apartinea persoana decedata si nu a bisericii din cimitir, personalul firmei de servicii funerare va ramane pe toata durata evenimentului funerar in preajma familiei cu o prezenta discreta, anticipand toate micile obiceiuri ce apar pe parcursul inmormantarii.
Ghid complet servicii funerare
Daca persoana respectiva a decedat si are antecedente medicale ca a suferit de o anumita boala (detine acte doveditoare in acest sens) este inutil sa mai anuntati salvarea sau politia deoarece ei nu au competenta necesara sa elibereze CERTIFICATUL CONSTATATOR AL DECESULUI. Pentru a intra in posesia acestui act, MEDICUL LEGIST sau MEDICUL DE FAMILIE au competenta necesara sa il elibereze. In unele cazuri extreme, medicii de pe ambulanta va elibereaza unul dupa 24 ore, timp in care trebuie sa stati cu persoana decedate in casa nefiind posibila imbalsamarea deoarece lipseste acest act. Dupa cum prea bine stiti, acelasi lucru se intampla si in cazul medicului de familie care nu se va deplasa la dvs la domiciliu sa constate decesul, punandu-va sa va deplasati la cabinetul acestuia, chiar daca acest lucru este ILEGAL, el avand datoria sa vada cu ochii lui ca persoana a decedat. In concluzie in cazul in care aveti un deces, sunati la firma de pompe funebre.
Daca persoana a decedat si nu suferea de nici o boala, daca l-ati gasit mort in casa sau aveti vreo suspiciune in privinta mortii sau mai rau are semne de violenta pe corp sau are pana in jurul varstei de 60 de ani se anunta imediat POLITIA, apoi acestia sau dvs anuntati mai departe AMBULANTA. Daca va veti afla in aceasta situatie mai neplacuta sa stiti ca MEDICUL DE PE SALVARE va hotari daca este un caz INML sau nu. In cazul in care MEDICUL decide ca trebuie dus la INML, acestia, impreuna cu POLITIA, vor anunta Serviciul de Medicina Legala care se va deplasa la domiciliu impreuna cu persoane abilitate care va vor lua declaratii iar in cele din urma vor ridica necesarul si il vor duce la INML. In acest caz CERTIFICATUL CONSTATATOR AL DECESULUI va fi eliberat de care INML. In cazul in care MEDICUL decide ca nu este o moarte suspecta, va puteti adresa firmei de servicii funerare. In concluzie, daca va confruntati cu o moarte suspecta, nu atingeti persoana decedata, si anuntati imediat POLITIA.
ACTUL DE DECES si ADEVERINTA DE INHUMARE, CONFORM NOILOR NORME se scot NUMAI DE CATRE FAMILIE sau APARTINATORII persoanei decedate de la OFICIUL STARII CIVILE de pe raza sectorului sau a localitatii unde a survenit decesul, si NU la OFICIUL STARII CIVILE de CARE APARTINE sau la SECTORUL din CARTEA de IDENTITATE.
MARE ATENTIE – SINGURA POSIBILITATE CA O FIRMA SA VA SCOATA DECESUL IN ORIGINAL DE LA OFICIUL STARII CIVILE ESTE SA II FACETI O PROCURA NOTARIALA. In cazul in care familia nu detine un mijloc de transport, sau din diferite motive nu se poate deplasa, noi va putem ajuta cu o masina care sa va duca la STAREA CIVILA.
Actele necesare pentru declararea DECESULUI, sunt:
- Certificatul CONSTATATOR in original care VA RAMANE LA STAREA CIVILA
- Cartea de identitate a decedatului in original si copie
- Certificatul de nastere si casatorie in original si copie
- Cartea de identitate a persoanei care declara decesul
- Acte care sa ateste gradul de rudenie( nastere casatorie testament)
In aproximativ 15 minute, ofiterul Starii Civile va va elibera CERTIFICATUL DE DECES SI ADEVERINTA DE INHUMARE.
Dupa ce aveti ACTUL de DECES si ADEVERINTA de INHUMARE, recomandat ar fi sa va duceti la cimitir sa rezolvati cu administratorul cimitirului detaliile inhumarii.
TREBUIE SA AVETI ACTUL DE CONCESIUNE AL GROPII, si ar fi bine sa fie si PERSOANA TITULARA a acestuia. Daca sunt mai multe persoane titulare au obligatia sa se prezinte si ele sa daa o declaratie ca sunt de acord sa se faca inhibarea.
IN CAZUL IN CARE NU AVETI LOC DE VECI SE POATE LUA UNUL GRATUIT DE LA ADMINISTRATIA CIMITIRELOR DIN CADRUL INML, IN INCINTA CREMATORIULUI DE LA VITAN BARZESTI.
ATENTIE: NUMAI LOCUL DE PAMANT ESTE GRATUIT PLATA SAPATULUI GROPII SE ACHITA SEPARAT SI ESTE INTRE SUMA DE 700-1000 LEI. ACESTE LOCURI SE POT LUA NUMAI DUPA CE AVETI CERTIFICATUL DE DECES, NU CU O ZI SAU O LUNA INAINTE, DEOARECE ACESTEA SE ACORDA NUMAI DUPA DECESUL PERSOANEI.
Actele necesare pentru obtinerea acesteia:
- Certificat de Deces original
- Adeverinta de INHUMARE originala
- Cartea de Identitate a persoanei solicitate
- Cerere tip de la ghiseu
In urma acestui demers persoana de la ghiseu va trece pe spatele Adeverinte de INHUMARE repartitia aferenta cimitirului ales.